יום שני, 29 באוקטובר 2012

הכי קרוב שאפשר - מנפלאות העדשה האולטרה רחבה


רוברט קאפה (1913-1954) אמר "אם התמונות שלך לא מספיק טובות, סימן שלא היית מספיק קרוב".
קאפה היה צלם עיתונות שתיעד בחייו 5 מלחמות. המשפט המפורסם הפך להיות קו מנחה לצלמי עיתונות ועיתונאים בכל העולם. הכוונה היא שבכדי להעביר מסר ולתעד אירוע בצורה הטובה ביותר אתה חייב להיות חלק מההתרחשות. קאפה היה כל כך מסור לעבודתו עד כי מצא את מותו כאשר עלה על מוקש במלחמת הודו-סין הראשונה.
הפוסט הזה לא בא לדבר על רוברט קאפה, צילום עיתונות או היסטוריה, אבל בכל מקרה אני ממליץ בחום לשוטט מעט ברשת ובספרות על קאפה והמורשת המדהימה שהשאיר. הבחור ידע על מה הוא מדבר.
אז איך זה כן קשור לפוסט ולמה בזבזתי 100 מילים על זה (בדיוק מאה, אתם יכולים לספור)? כששמעתי את המשפט לראשונה לפני שנים רבות לא ידעתי מי אמר אותו או באיזה הקשר הוא נאמר, אבל המילים האלה נצרבו לי בזיכרון במובן הכי פשוט שלהן: "התמונה לא יצאה? תתקרב".

עשו ניסוי קצר בבית, צלמו פורטרט פנים של אדם שאתם מכירים, החיתוך צריך להישאר זהה, פעם אחת באורך מוקד של כ-200 מ"מ ממרחק מספר מטרים ופעם שניה באורך מוקד של כ-50 מ"מ ממרחק של מטר בערך. כמובן שהפרספקטיבה תצא שונה, עומק השדה יצא שונה ושלל תיאורים טכניים שלצורך העניין כרגע לא רלוונטים. שימו לב לתוצאות השונות בדקויות ההבעה על פני המצולם. הקירבה הפיזית גורמת לפלישה לפרטיות, הצלם חייב לגרום למצולם לחוש בנוח על מנת להוציא ממנו את המיטב. ברגע שהגבול הזה נפרץ, עולם חדש של פורטרטים ללא ניכור וללא ריחוק נצרב על החיישן.

אז אם כבר קרוב, בואו נגזים - הקסם של העדשה האולטרה-רחבה.
עדשות אולטרה-רחבות הן אהובותיהן הנצחיות של צלמי הנוף. כמות המידע שניתן להכניס לתמונה אחת היא עצומה והן מאפשרות בצילום בודד לתת תחושת עומק ולגרום לצופה לחוש כאילו הוא מטייל באתר המצולם. הנה דוגמא לשימוש מעולה בעדשה רחבה בצילומי נוף. את התמונה צילם תומר רצאבי, איש יקר וצלם נוף וטבע מוכשר. מוזמנים לראות עוד מעבודותיו של תומר כאן 

שקיעה בחוף פלמחים. צילום: תומר רצאבי
הפוסט גם לא בא לדבר על צילומי נוף, הדוגמא ניתנה כדי לתת טעימה קטנה מאוד על שאר הקסמים שהיא מסייעת לייצר.
אז מה קשור הניסוי מקודם לעדשה רחבה? הקשר טמון בקרבה שעכשיו כבר פולשת למרחב האישי. כדי לצלם מקרוב באורך מוקד רחב מאוד צריכים להיות קרובים עד כדי נגיעה במצולם. העניין כבר דורש רמה אחרת של פתיחות, חיתוך דומה לזה שבניסוי, באורך מוקד של 10 מ"מ יאלץ אתכם להתקרב למצולם למרחק של כ-20 ס"מ. זה יכול להיות מעט מביך, אז מה בכל זאת?
צילום מקרוב עם עדשה רחבה אינו מתאים לצילום פורטרט סטנדרטי. אורך המוקד הרחב יוצר עיוות חבית שאינו מחמיא למצולם, אבל התוצאות יוצאות דופן. צילומי אובייקטים בתנועה, התרחשות, אירועים ופורטרטים סביבתיים מקבלים אופי אחר בדרך הזו וגורמים לצופה להרגיש כאילו הוא חלק מהתמונה מהסיבה הפשוטה: הצלם היה חלק מהתמונה.

זה בלוג צילום אז מעכשיו רק תמונות. עם הסברים, אבל רק תמונות.
כל התמונות צולמו עם עדשת Sigma 10-20 f 4-5.6,  באורך מוקד של 10 מ"מ, לא ברור לי למה הם טרחו להוסיף עוד 11 מ"מ, אצלי היא מודבקת על 10. כל תמונה צולמה בסיטואציה אחרת, חלקן תמונות מתוכננות בקפידה וחלקן תמונות ספונטניות במהלך שוטטות ברחבי הארץ והעולם. פרטים טכניים ומערכי תאורה אשמח לתת בשמחה לכל המבקש כתגובה לפוסט זה.

הסט הראשון מתמקד באנשים וסביבתם. כאמור, הזווית הרחבה והקירבה למצולמים מעט מעוותות את הפרספקטיבה הטבעית אבל מעבירות את הסיפור של כל מצולם בתמונה בודדת בצורה חזקה שהיה קשה להשיג ממרחק עם עדשת זום, מומלץ ללחוץ על התמונות להגדלה.

רכיבת שטח. יער עופר
אמנות פירזול פרסות סוסים, כפר מסריק
שוק ארבעת המינים. מחנה יהודה ירושלים
רכיבת שטח, משגב.
בית מלאכה ותיק. שכונת הדר, חיפה
נזירים בשוק הקמעות. בנגקוק, תאילנד
בקרון הרכבת. אמסטרדם, הולנד
אימון איגרוף תאילנדי. בנגקוק, תאילנד
חנות קפה ותבלינים. העיר העתיקה, עכו.
דוכן דגים טריים. העיר העתיקה, עכו.
פיתה בטאבון. העיר העתיקה, עכו.

ציינתי קודם שפורטרט פנים לא יהיה מחמיא לאנשים. אבל מה עם בעלי חיים? העיוות של העדשה יכול לגרום לבעלי חיים לקבל אופי חדש ומשעשע. רק זהירות לא לקבל לק בעדשה מכלב (במקרה הטוב) או ביס ביד מסוס (במקרה הפחות טוב), אני זכיתי לשניהם.

סוס בפסטיבל הבאת הביכורים, חג שבועות. מושב נהלל
עז שמית. חי-פארק, קרית מוצקין
פיל בחווה. פאי, תאילנד
למור הטבעות. חי פארק, קרית מוצקין
בולדוג אנגלי במקרר
ולסיום. תמונה שצולמה ממש לאחרונה. אילון ואביגיל, ילדי האהובים, במחווה לצ'אבי (או סוקי, תלוי את מי שואלים), הכלבה מהתמונה הקודמת.
שימו לב לפני צילום תמונה כזו ששני עוללים בני שנה הם בעלי פוטנציאל נזק גדול יותר מעשרה כלבי בולדוג בבית. אל תגידו שלא הוזהרתם.


זה הכל להפעם. אם אין ברשותכם עדשה אולטרה רחבה, אין חשש. גם עם עדשת הקיט הפשוטה ניתן להגיע לתוצאות מעניינות ב-18 מ"מ. התקרבו לאובייקטים שלכם, אל תחששו. אם מדובר בזרים, הכירו את המצולם, אל תמהרו לצלם ולברוח. לפני שבכלל הרמתם את המצלמה נסו להכיר אותו, מה עבודתו, גם אם לא תצלמו זכיתם להכיר עולם חדש של אדם שלפני רגע היה זר. מומלץ לבצע היכרות גם אם זה סוס או עז.
וכל הכבוד למי שטרח וספר את המילים בפסקה הראשונה.
יש שאלה על אחת התמונות או על צילום בכלל? צילמתם תמונה מעניינת מקרוב? אשמח לשמוע ולראות. מוזמנים להגיב או ליצור קשר, פרטים בתחילת העמוד.


SnapKnot
Courtesy of: SnapKnot












3 תגובות:

  1. תמונות מדהימות! מחכה כבר לפוסט הבא

    השבמחק
  2. הי איל,
    מהי נעדשה המתאימה ביותר לצילום בתוך הבית, הכוונה לצילומי עיצוב פנים. תודה על פוסט מעניין, מיכל

    השבמחק